21 kwietnia burmistrz Andrzej Katarzyniec zorganizował spotkanie, odpowiadając tym samym na apel grupy przedsiębiorców, którzy złożyli dwa tygodnie temu pismo z prośbą o umorzenie zobowiązań podatkowych wobec gminy. Na spotkanie przybyło 10 przedsiębiorców. Na wstępie burmistrz podkreślił, iż KAŻDA pomoc, zarówno ta udzielana obecnie przez rząd, jak i ta, którą już zaproponował samorząd, może być przyznawana wyłącznie na indywidualny wniosek. Pozwoli to określić skalę problemu i potrzeb. Sytuacja finansowa każdego z przedsiębiorców przedstawia się różnorodnie, nie ma zatem możliwości potraktowania wszystkich jednakowo. Burmistrz poinformował zebranych o pakiecie już istniejących rozwiązań, które w przypadku żagańskiego samorządu mają szerszy wachlarz możliwości, niż inne pakiety wsparcia w regionie i który odpowiada realnym możliwościom budżetu. Pomoc w pierwszym zakresie skierowana została do małych firm i osób prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, właścicieli małych punktów handlowych, gastronomicznych i usługowych. Tych, którzy z uwagi na panującą sytuację epidemiczną zmuszeni zostali do zamknięcia punktów handlowych, zwolniono z płatności czynszów za swoje lokale i stoiska targowe stanowiące własność gminy. Kolejną ulgą dla przedsiębiorców jest możliwość przesunięcia w czasie terminów zobowiązań podatkowych.

Obecni na spotkaniu przedsiębiorcy podkreślali, że przesunięcie nie jest dla nich do końca satysfakcjonujące, ponieważ nie likwiduje konieczności spłaty należności. Skarbnik miasta Teresa Łapczyńska oraz radczyni magistratu Halina Miszczuk wyjaśniły, iż takie rozwiązanie pozwala odroczyć powstałe z mocy ustaw zobowiązania, dając w dalszej perspektywie możliwość zastosowania kolejnych narzędzi wsparcia. Wszystkie podjęte przez samorząd decyzje muszą przede wszystkim wynikać z przepisów prawa, a pomoc musi być adekwatna do możliwości finansowych gminy. Anulowanie podatków wszystkim przedsiębiorcom  jest niemożliwe, ponieważ doprowadzi do bankructwa samorządu. Paweł Giza zaproponował rozważenie możliwości proporcjonalnego umarzania zobowiązań finansowych przedsiębiorstw w zależności od poniesionych przez nie strat. Burmistrz Andrzej Katarzyniec podkreślił, że takie rozwiązanie może być brane pod uwagę w późniejszym terminie. Jesienią będzie znana skala zaległych zobowiązań. W przypadku podjęcia decyzji o częściowych umorzeniach należności będą one przyznawane wyłącznie podmiotom, które nie miały zaległości podatkowych względem gminy.

Skarbnik Teresa Łapczyńska podkreśliła, iż przesunięcie terminu płatności ustawowych zobowiązań podatkowych nie będzie wiązało się z naliczaniem odsetek. Burmistrz Andrzej Katarzyniec złożył na najbliższą sesję projekt uchwały, zgodnie z którą w okresie pandemii nie będzie naliczana opłata prolongacyjna. Burmistrz obiecał, że za ten okres nikomu nie będą naliczane ustawowe odsetki.

Każdy z obecnych na spotkaniu przedsiębiorców miał odrębne oczekiwania i problemy, które przedstawił włodarzowi. Zaproponowano m.in. procentowe umorzenia należności podatkowych, które Andrzej Katarzyniec obiecał w najbliższym czasie przeanalizować ze skarbnikiem oraz prawnikiem. Ewentualne propozycje zostaną przedstawione radzie miasta. Spotkało się to z pozytywnym odbiorem ze strony przedsiębiorców.

W dalszej części spotkania burmistrz poinformował również obecnych, że żadna z „tarcz” rządowych nie uwzględnia wsparcia dla samorządów. Wykonujemy wszystkie zalecenia wojewody, ponosząc koszty podjętych działań, otrzymując za to minimalne zwroty. Równocześnie zamknięcie naszych jednostek w dłuższej perspektywie doprowadzić może do ich upadłości. Straty spółek Arena i MZK będą niebawem liczone w milionach. Żagański Pałac Kultury nie prowadząc działalności komercyjnej również traci płynność finansową. Burmistrz podkreślił, iż kryzys związany ze stanem epidemii dotyka także samorządu, który już obciął wydatki i koszty, ale który lada moment stanie przed trudnym dylematem likwidacji którejś z miejskich spółek.

Przypominamy, że Żagańscy przedsiębiorcy już mogą skorzystać ze skierowanego do nich pakietu rozwiązań, który zakłada:

  1. możliwość odroczenia na wniosek do końca października 2020 roku podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych (wszystkie wnioski rozpatrywane będą indywidualnie);
  2. podmiotom, które zaprzestały prowadzenia działalności w okresie epidemii, możliwość wystąpienia z wnioskiem do spółki MPOiRD o zwolnienie z opłaty za wywóz odpadów w tym okresie;
  3. możliwość rozłożenia na raty lub odroczenia płatności czynszów za dzierżawę gruntów na potrzeby działalności gospodarczej oraz czynszów za wynajem lokali użytkowych w związku z prowadzoną działalnością (na indywidualny wniosek, do końca października 2020 roku);
  4. możliwość przesunięcia terminu zapłaty opłaty rocznej z tytułu wieczystego użytkowania gruntu (na indywidualny wniosek, do końca października 2020 roku),
  5. możliwość przesunięcia terminu płatności należności za zajęcie pasa drogowego (na indywidualny wniosek, do końca października 2020 roku).