27 października 2021 roku żagański Pałac Książęcy stał się gospodarzem pierwszej konferencji na temat wykorzystania nowoczesnych technologii w procesie kształcenia zawodowego. Organizatorem wydarzenia było Starostwo Powiatowe w Żaganiu, Miasto Żagań, Zespół Szkół Technicznych i Licealnych w Żaganiu, Zachodnia Izba Przemysłowo-Handlowa, Fundacja Rozwoju Efektywnej Edukacji FREE, FESTO Didactic PL. Wydarzenie zostało objęte Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Lubuskiego oraz Lubuskiego Kuratora Oświaty. Żagański samorząd reprezentowali na konferencji burmistrz Andrzej Katarzyniec, przewodniczący rady miasta Adam Matwijów, starosta Henryk Janowicz wraz z wicestarostą Anną Michalczuk.
Przybyłych gości, w tym lubuską kurator oświaty Ewę Rawę, powitał dyrektor ZSTiL w Żaganiu Zbigniew Stebelski. Placówka ściśle współpracuje z lokalnymi przedsiębiorcami, dostosowując swój profil kształcenia młodzieży do potrzeb lokalnego rynku. Stąd wziął się pomysł na konferencję łączącą doświadczenia wielu środowisk związanych z nowoczesnym systemem kształcenia. W sali Kryształowej spotkali się dzisiaj przedsiębiorcy, pedagodzy, uczniowie, naukowcy oraz przedstawiciele samorządu, aby wspólnie rozmawiać na temat przyszłości kształcenia zawodowego i zmian, jakie zajść muszą w systemie, aby przekazać młodzieży umiejętności, jakich oczekują nowoczesne zakłady produkcyjne.
Konferencji towarzyszyły “warsztaty kreatywności, rozwiązywanie problemów naukowych i technologicznych” przygotowane przez Centrum Rozwoju Efektywnej Edukacji NIKOLA i skierowane do uczniów naszych szkół. Na kilku stoiskach udostępniono roboty, którymi można było sterować zgodnie ze wskazówkami trenerów, zachęcano młodzież do rozwiązywania zadań logicznych i sprawnościowych. Zakończeniem “toru sprawnościowego” było stoisko doświadczeń chemicznych i fizycznych. Nie zabrakło również stoisk służb mundurowych, które aktywnie zachęcały młodzież do wstępowania w swoje szeregi.
Zaproszeni goście wzięli udział w quizie oraz warsztatach poświęconych kreatywności. Pracę podejmowano w grupach.