450 urodziny Keplera

Przez cały rok świętowaliśmy w Żaganiu 450 rocznicę urodzin Johannesa Keplera, który mieszkał i pracował w naszym mieście. Dla uhonorowania postaci wielkiego astronoma związanego z Żaganiem zorganizowaliśmy “Kosmiczne Wakacje” oraz “Kosmiczny Jarmark św. Michała”. W trakcie warsztatów dla dzieci przybliżaliśmy najmłodszym osiągnięcia wybitnego fizyka. Dodatkowo sylwetka Keplera pojawiła się na autobusie, który przemieszczając się pomiędzy powiatami regionu, do dziś reklamuje miasto oraz okrągłą rocznicę urodzin Astronoma. Rzemieślnik Zbigniew Niedziela opracował oryginalną recepturę “Keplerka”, włączając się w ten sposób w upamiętnienie sylwetki fizyka. Wszystkie te działania doskonale komponują się z istniejącym od dwóch lat muralem Keplera, stworzonym na ścianie kamienicy w Rynku.

27 grudnia zapraszamy na plenerowe przyjęcie urodzinowe, podsumowujące kosmiczny rok jubileuszowy. Nie zabraknie tortu, świeczek oraz upominków – zarówno dla Jubilata, jak i przybyłych. Gościem honorowym wydarzenia będzie Pani dr Barbara Bielinis-Kopeć, Lubuska Wojewódzka Konserwator Zabytków. Aktywność naszego gościa sprawiła, że układ planetarny został dopasowany do historycznego charakteru miasta.

Stworzony na skwerze przy ulicy Wojska Polskiego układ planetarny będzie stanowił kolejną atrakcję turystyczną oraz nowy element funkcjonującego w Żaganiu od 10 lat szlaku  “Śladami Johannesa Keplera w Żaganiu“. Zachęcamy do poznawania sylwetki wielkiego astronoma oraz odkrywania jego związków z miastem. Zapraszamy również na plenerowe przyjęcie urodzinowe, na które burmistrz Andrzej Katarzyniec zaprosił również Jubilata.

W przyszłym roku planujemy zagospodarowanie całej przestrzeni skweru. Pojawią się ławeczki i nasadzenia, dzięki którym powstanie atrakcyjny teren do edukacji i odpoczynku w centrum Żagania. Oto jak wyglądają planety, które za chwilę pojawią się na placu przy ulicy Wojska Polskiego:

Plenerowy układ planetarny prezentem od Żagania na 450 urodziny Johannesa Keplera

Ideą przedsięwzięcia jest uatrakcyjnienie skweru przy zbiegu ulic Wojska Polskiego i Jana Pawła II. Pomysł stworzenia plenerowego układu słonecznego powiązany jest z uroczystościami 450-lecia urodzin Johannesa Keplera – niemieckiego matematyka, astronoma i astrologa, który mieszkał w Żaganiu w latach 1627-1630 jako doradca właścicieli miasta von Wallensteinów.

Odkrycie Keplera, że zarówno planety w Układzie Słonecznym, jak i księżyce w układzie Jowisza krążą wokół ciała centralnego po orbitach eliptycznych, było mocnym potwierdzeniem teorii heliocentrycznej Kopernika, dając zarazem niespotykaną dotąd zgodność obliczeń z obserwacjami. Było także definitywnym zerwaniem z pitagorejskim kanonem, zgodnie z którym prostota i elegancja opisu ruchu polegała na jego „rozłożeniu” na ruchy jednostajne po okręgu. Odkrycie Keplera odrzuciło ten pitagorejsko-platoński kanon – elipsy okazały się równie pięknym i z pewnością prostszym pojęciem systemu kosmologicznego.