Strona główna TURYSTYKA ZABYTKI DWORZEC KOLEJOWY

DWORZEC KOLEJOWY

Przyłączenie Żagania do sieci kolejowej miało ogromne znaczenie dla rozwoju miasta. W 1845 r. rozpoczęto budowę linii kolejowej Głogów-Żagań-Jankowa Żagańska. Pierwsza lokomotywa wjechała na żagański dworzec rok później – 26 lipca 1846 r., oficjalne otwarcie linii nastąpiło jednak w dniu 1.10.1846 r.

W 1851 roku księżna żagańska Dorota de Talleyrand-Périgord wraz z władzami oraz mieszkańcami miasta powitała na dworcu króla pruskiego Fryderyka Wilhelma IV.

Kolejne lata funkcjonowania dworca wiązały się z rozwojem sieci połączeń kolejowych. W 1871 r. oddano do użytku linię Żagań-Żary, w 1875 roku Żagań-Legnica, w 1890 roku Nowa Sól-Żagań, a w 1905 roku Żagań-Świętoszów. Obecny budynek dworca powstał w 1913 roku i był świadkiem takich wydarzeń jak np. przejazd polskich żołnierzy Błękitnej Armii gen. Józefa Hallera francuskimi pociągami w 1919 roku. Żagański dworzec był również jednym z najważniejszych węzłów kolejowych na północy Śląska łączącym linie kolejowe z 7 kierunków. Dogodny transport kolejowy przyczynił się do rozwoju przemysłu oraz jednostek wojskowych na terenie miasta. W czasie I i II wojny światowej w okolicy dworca zlokalizowano obozy jenieckie. Część jeńców z obozu Stalag Luft 3, którzy tunelem wydostali się na wolność w nocy z 24 na 25.03.1944 r. (tzw. Wielka Ucieczka), kontynuowała ucieczkę koleją wsiadając do pociągów odchodzących z żagańskiej stacji. W latach 2018-2019 dokonano gruntownego remontu budynku dworca kolejowego.